zondag 13 oktober 2013

Liefste lezertjes,

Ik ben even terug in België geweest en verschillende mensen vroegen mij om door te gaan met de blog. Ik was dit niet van plan maar als ik er jullie mee een plezier kan doen; dan graag.
De Festo Belgico. Daarnaast wil ik merci zeggen tegen iedereen waarmee ik me serieus geamuseerd heb tijdens de anderhalve maand in België. Nu terug in Bangkok hou ik me aan mijn belofte.

De reis naar Thailand duurde lang. Ik vertrek maandagmiddag (30/09) om halféén naar Zaventem en stap dinsdagavond omstreeks halfzeven uit het vliegtuig in Suvarnabhumi International Airport, Bangkok, Thailand. Ik loop door de mobiele gang die het vliegtuig en de luchthaven verbindt. Halverwege staat een Thais mannetje in pak. Hij houdt een geplastificeerd papiertje in de lucht waar mijn naam samen, met twee andere Vlaams klinkende namen op staan. Het gevolg is dat ik en twee andere passagiers een pak vlugger langs de Thaise immigratie mogen dan de andere passagiers. 

Eerst terug naar Zaventem. Ik ga naar de balie van Qatar airways, geef mijn paspoort af en er wordt door het personeel van Qatar airways onrustig met wat papieren geroefeld.
Dit hele voorval duurt slechts enkele ogenblikken en een meneer spreekt mij met voortreffelijke luchthavendictie aan: 
“Meneer, de vlucht naar Doha is overbooked en wij zouden u willen vragen of u zich vrijwillig wilt stellen om een andere vlucht te nemen.”
Vrijwillig, dat klinkt veelbelovend. Maar voor ik kan antwoorden treedt deze vriendelijke man in detail. “Wij zouden u eerst naar Berlijn laten vliegen om vanaf daar dan naar Doha te vliegen. In Doha neemt u dan dezelfde vlucht naar Bangkok. U komt dus op hetzelfde tijdstip aan in Bangkok.”
“Mja...” zeg ik ietwat aarzelend.
“Nu als u dit zou willen doen dan zal Qatar airways u daarvoor compenseren. Ofwel met een voucher ofwel cash. Als u voor cash kiest dan krijgt u driehonderd euro, de voucher heeft een waarde van vierhonderd euro en is één jaar geldig.”
Jullie kennen mij. Als ik de kans krijg om iemand een plezier te doen dan laat ik die niet liggen.
Ik kies voor cash en krijg een voucher om een koffietje te drinken terwijl alles in gereedheid wordt gebracht. Eens ingecheckt krijg ik nog een voucher om iets te eten in de transitzone. Als ik wil inchecken in Berlijn krijg ik voorrang op de andere reizigers en eens aangekomen in Bangkok krijg ik een pas om langs de fast lane van immigratie te gaan voorbehouden aan diplomaten, politici en eerste klasreizigers, courtesy of Qatar airways.

Moe maar tevreden stap ik richting de airport link naar mijn nieuwe thuis. Maar daarover vertel ik later meer.


Tot het volgende bericht lieve kijkbuiskindertjes, oogjes dicht en snaveltjes toe. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten